Dokładnie 7 kwietnia 2016 roku (w dniu 30 urodzin Michała) rozpoczęliśmy realizację projektu Korona Gór Polski, który był prezentem urodzinowym od Pauliny. Wyzwanie, które sobie postawiliśmy to zdobyć najwyższe szczyty wszystkich pasm górskich w Polsce w 365 dni.

Korona Gór Polski

Korona Gór Polski to dokładnie 28 szczytów, wśród których najwyższym są tatrzańskie Rysy 2499 m n.p.m, a najniższym Łysica 612 m n.p.m. w Górach Świętokrzyskich. Zgodnie z wykazem Klubu Zdobywców Korony Gór Polski wszystkie szczyty, które należą do Korony przedstawiają następująco:

Pasmo Górskie Szczyt Wysokość Data Zdobycia
Beskid Żywiecki Babia Góra 1725 11.09.2016
Tatry Rysy 2499 09.09.2016

Ile czasu potrzeba na zdobycie Korony Gór Polski

Projekt rozpoczęliśmy 7 kwietnia 2016, a pierwszym zdobytym szczytem był Turbacz. Koronę kończyliśmy na Lubomirze – najwyższym szczycie Beskidu Makowskiego po 157 dniach, dokładnie 11.09.2016.

Na zdobycie wszystkich szczytów Korony Gór potrzebowaliśmy 21 dni. Rekordowym pod względem ilości zdobytych wierzchołków jednego dnia był dla nas 4 września, kiedy weszliśmy na 3 najwyższe wzniesienia: Ślężę (Masyw Ślęży), Skopiec (Góry Kaczawskie) i Wysoką Kopę (Góry Izerskie).

Suma kilometrów, którą pokonaliśmy pieszo podczas wędrówek pod znakiem KGP to 324,9. Krótkie opisy każdej wyprawy, wraz z czasami przejścia i linkami do zapisu trasy z Endomondo będziemy dodawać systematycznie. Linki będą pojawiać się w spisie wszystkich szczytów powyżej.

korona gór polski lubomir

Zestaw Szczytowy, czyli co zabrać ze sobą na Koronę Gór Polski

Aby nieco urozmaicić projekt zdobycia najwyższych szczytów 28 pasm górskich ustaliliśmy, że aby wejście było zaliczone, na wierzchołku musi znaleźć się wniesiony, specjalnie przygotowany i opracowany przez Paulinę: Zestaw Szczytowy.

W skład Zestawu Szczytowego wchodzą:

• Cukierek Szczytowy (cały słój Michałków z przygotowanymi naklejkami był częścią prezentu urodzinowego)
  • Piwo (na każdy szczyt inne – żadna puszka nie mogła się powtórzyć)
  • Paczka ulubionych kabanosów (po całej wyprawie żałowaliśmy, że nie ubiegaliśmy się o patronat kabanosów tarczyńskich :))
  • Selfie na szczycie(razem ze wszystkimi Towarzyszami) + zdjęcie Zestawu Szczytowego

Korona Gór Polski

Jak widzicie Paulina zadbała również o branding projektu!

Bardzo ważnym elementem naszej przygody z KPG był zeszyt, w którym dokumentowaliśmy każdą z wypraw. Co prawda nie zdecydowaliśmy się na prowadzenie oficjalnej dokumentacji i późniejsze ubieganie się o odznakę, ale zeszyt stał się genialną pamiątką. Każda wycieczka została opisana (szlaki, czasy przejścia, uczestnicy wyprawy) i opatrzona pamiątkowymi zdjęciami: obowiązkowe fotografie na szczycie + dodatkowe migawki, do których uśmiechamy się za każdym razem kiedy wracamy do zeszytu. Jeśli również  przygotowujecie się lub planujecie rozpocząć przygodę pt.:  Korona Gór Polski koniecznie załóżcie swój dziennik wypraw!

Przygotowanie

Projekt: Korona Gór Polski był dla nas również motywacją do bardziej aktywnego trybu życia. Chodzenie po górach to w końcu całkiem niezły wysiłek. Do KGP nie przygotowywaliśmy się w jakiś szczególny sposób, ale przed rozpoczęciem wyzwania byliśmy w miarę akywni na co dzień.

Pod względem fizycznym Korona nie jest bardzo wymagająca i w zasięgu każdego- nawet mniej doświadczonego turysty. Oczywiście przed wejściem na Rysy, Babią i inne wyższe szczyty, warto zdobyć nieco doświadczenia na mniej wymagających szlakach.

Niemal każdą wycieczkę górską planujemy z pomocą serwisu mapa-turystyczna.pl. Bardzo pomaga w logistyce i planowaniu wędrówek. Aplikacja mobilna Mapa Turystyczna to świetny dodatek do tradycyjnej mapy, o której w żadnym wypadku nie można zapominać. Przy planowaniu wędrówek przy okazji KPG dość często wspomagaliśmy się opisami, które znaleźliśmy na blogu mynaszlaku.pl  Były one szczególnie pomocne przy mniej popularnych szczytach.

Logistyka to chyba największa część przygotowań podczas naszego projektu Korony Gór Polski. Trzeba opracować trasy, dobrze zaplanować weekendy, zarezerwować noclegi na wyprawy, które są daleko od domu.

Sprzęt Turystyczny

Brak profesjonalnego sprzętu trekingowego nie jest przeszkodą w zdobywaniu szczytów zaliczanych do Korony Gór Polski. Oczywiście w wyposażeniu nie może zabraknąć plecaka, kurtki przeciwdeszczowej i odpowiednich butów, ale nie muszą to być egzemplarze z najwyższej półki.

Tak się złożyło, że nasze wychodzone buty górskie odeszły na zasłużoną emeryturę niemal w tym samym czasie. Nie planowaliśmy większych wydatków na nowe i zdecydowaliśmy się przetestować buty turystyczne, które znaleźliśmy w ofercie promocyjnej Lidla. Do butów trekingowych, za mniej niż 100 zł podchodziliśmy dość sceptycznie, ale jakże miłe byłe nasze zaskoczenie, kiedy okazało się, że dobrze służyły nam podczas całej Korony, i sporo dłużej!

Ponieważ nie można lekceważyć żadnego wyjścia w góry, do obowiązkowego wyposażenia trzeba doliczyć czołówkę. My od wielu lat korzystamy z podstawowych modeli Petzl, ale na rynku jest tylu producentów i modeli, że każdy na pewno dopasuje coś do swoich potrzeb i budżetu.

Wartym rozważenia, ale na pewno nie koniecznym elementem wyposażenia są kije trekingowe. Spisują się szczególnie dobrze podczas bardziej stromych zejść, ale bywają też nieocenionym wsparciem przy mocnych podejściach. Oboje korzystamy z modeli Forclarz z Decathlonu i jesteśmy bardzo zadowoleni.

Liczą się chęci

Zdobycie wszystkich najwyższych szczytów pasm górskich w Polsce na początku może wydawać się dość trudnym zadaniem. Wystarczy jednak podzielić je na etapy, zacząć planować i podchodzić do realizacji każdego szczytu z osobna, żeby szybko okazało się, że wyzwanie jest jak najbardziej do wykonania, a kolejne zdobyte góry dopisywane są do listy.

Korona Gór Polski nie wymaga nakładania żadnych ram czasowych. My daliśmy sobie na projekt rok, co miało być dla nas kolejną motywacją, żeby się ruszyć. Równie dobrze Korona Gór Polski może być pomysłem na kilka lat, który będzie towarzyszył podczas planowania wakacji i weekendowych wypadów.

Dobrym sposobem na zmotywowanie się do działania jest podzielenie się planami ze znajomymi i rodziną. My każde wejście dokumentowaliśmy zdjęciem razem z numerem zdobytego szczytu z 28 do zdobycia, które umieszczaliśmy na Facebooku. Dzięki takiej formie relacji wszyscy byli na bieżąco, a swoimi pytaniami o plany na kolejne szczyty motywowali nas do kolejnych wyjść.

korona gór polski turbacz

Wiele osób kibicując nam podczas realizacji planów również ruszało się w góry, co było dla nas bardzo pozytywnym aspektem całego projektu. Również wśród przyjaciół mieliśmy sporo towarzyszy naszych wędrówek po Koronę Gór Polski. Cała przygoda ze zdobywaniem konkretnych szczytów, to również spora dawka inspiracji na Mikrowyparwy, które serdecznie Wam polecamy!

Jeśli macie jakiekolwiek pytania na temat Korony Gór Polski zostawcie je w komentarzach. Na wszystkie postaramy się odpowiedzieć. Jeśli również zdobyliście Koronę, pochwalcie się i koniecznie wrzućcie link do swoich opisów – na pewno przydadzą się kolejnym planującym tę super przygodę.